Урок природознавства у 3 класі

Тема: Повітря навколо нас. Властивості повітря .

Мета: - розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі властивості повітря, значення в природі повітря, формувати вміння виконувати досліди;

- розвивати спостережливість під час проведення дослідів , вчити учнів робити висновки, міркувати за аналогією;

- виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи.

Обладнання: картки з висновками, буквами до анаграми, дитяча надувна іграшка, повітряна кулька, склянка з водою, грудка сухої глини, землі, цукру, солі, шприц, дрібні клаптики паперу, ілюстрації, тлумачний словник, ПК, мультимедійний проектор.

Методично-дидактичне забезпечення уроку:

Т. Байбара, Н. Бібік. Я і Україна. Підручник для 3 класу – Київ: « Форум»,2003.

Інтернет ресурс (емблема каналу): http://www.tv.net.ua, відео: http://youtube.com/

Електронний навчально-методичний комплект «Природознавство, 3 клас». Виробник: ТМ «Розумники».

Форма організації уроку: урок-телепередача на каналі «Діскавері», виконання практичної роботи.

Тип уроку: комбінований

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Дзвінок пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас.

Стали , дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли

Працювати почали

Цікаві дії на уроці

Пропоную я для вас.

Перегляд відеоролику каналу «Діскавері» «Люблю я город…».

ІІ. Оголошення теми уроку.

Після перегляду вчитель запрошує «ведучих каналу».

Ведучий 1 : - Добрий день!

Ведучий 2: - Ми раді вітати вас на всесвітньовідомому телевізійному каналі «Діскавері»!

Ведучий 1 : Наш канал – науково-популярний. Ми розповідаємо про цікаве у науці, техніці, історії.

Ведучий. 2: Слово «Діскавері» перекладається як «відкритий канал».

Ведучий 1 : Пропонуємо вашій увазі передачу на тему «Повітря навколо нас. Властивості повітря».

Ведучий 2: Але спочатку слово надамо нашому синоптику, він ознайомить вас зі змінами в погоді за останній тиждень.

ІІІ . Актуалізація опорних знань

1. Хвилинка спостережень за погодою «Синоптик».

Метод «Мікрофон».

- На початку уроку надамо слово нашій «телеведучій», яка ознайомить присутніх з погодою за останній тиждень.

2. Повторення вивченого на минулому уроці .

Гра «Кошик запитань» (учні по черзі виймають з кошика картку із запитанням та відповідають).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

- Дізнатися, про що буде йти мова на нашому уроці ми зможемо, розшифрувавши слово .

Вправа „Дешифрувальники” : 20, 19, 3, 12, 23, 21, 33 – повітря

Загадка

Куди ступиш — всюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш (повітря) .

Методика „Мозкова атака”

- Згадайте все, що вам відомо з цієї теми (записати на картці, прикріпити на дошці).

- Що б ви хотіли ще знати про повітря?

- Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке повітря, його властивості та спробуємо відповісти на ваші питання.

ІV. Вивчення нового матеріалу .

- А зараз, увага на екран, наш перший репортаж:

1. Перегляд відеоролику (ел. посібник, тема «Повітря»)

2. Розповідь вчителя з елементами практичної роботи про властивості повітря.

- На земній поверхні є 4 океани – це Тихий, Атлантичний, Індійський та Північно – Льодовитий. Але існує ще і 5 океан – назва якого ...

3. Вправа „Анаграма” (картки з буквами на дошці)

тАомсерфа (Атмосфера )

4. «Довідкове бюро» – робота з словником ( ел. посібник, словник термінів)

5. - Слово надається нашому науковому експертам:

Учень1: - Пові́тря (рос. воздух, англ. air, нім. die Luft ) – природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі.

Учень 2: - Атмосфера - це газова оболонка Землі /від грецького "атмос” -пара/. Вона простягається від поверхні Землі до 20000 км і поступово переходить в міжпланетний простір.

Учень 3: - Усі планети сонячної системи мають газові оболонки, які звуть атмосферами. Кожну планету, ніби ковдра, огортає своя атмосфера, а сила тяжіння утримує її ,як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет системи має атмосферу, придатну до життя.

Вчитель:

- Слухайте, слухайте, це вже давно не секрет:

Газові ковдри вкривають всі вісім планет.

Ковдри оці захисні атмосферами звати,

Є і в Землі атмосфера своя шарувата,

Тисячі в ній кілометрів – ото товщина!

І обертається разом з Землею вона.

Ще атмосферу повітряним звуть океаном,

Матінку Землю вона захищає старанно.

Пояснення вчителя:

- Над Землею знаходиться безмежний повітряний океан. Кожний день, кожну годину, хвилину самі цього не помічаючи, ми „купаємося” в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини „купаються” в ньому. Повітря є повсюди: на вулиці, у кімнаті, в землі, у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.

Зараз ми знаходимося в шкільному приміщенні – класі: сидимо, відповідаємо, слухаємо.

- А де ж тут повітря? - запитаєте ви. - Повітря навколо нас, товстим шаром оточує Землю, але ми його не бачимо. Як ви гадаєте, чому?

2. Знайомство з властивостями повітря. Після проведення кожного досліду на дошці вивішується картка з коротким висновком.

Практична робота

- Знайомитися з властивостями повітря ми будемо разом з нашим черговим експертом.

Учень: - Як же дізнатися, що повітря дійсно існує? Що повітря не пусте місце?

Проведемо такі досліди (учень показує, клас повторює за ним):

Дослід 1

Візьміть у руки зошит і помахайте ним перед обличчям. Що ви відчули?

- Ми відчули дотик , що ніби щось холодне доторкнулося до нас. Але зошит до обличчя ми не прикладали. Отже, між зошитом і обличчям існує якесь тіло. Це і є повітря.

Рух повітря – вітер

Візьміть клаптики паперу. А тепер змахніть зошитом над долоньками.

Що сталося? (клаптики злетіли з долоньки)

-Чому? Та тому що ми зошитом сколихнули повітря. А повітря , в свою чергу, папірці, і вони злетіли.

Вчитель: - Повітря рухається навіть тоді, коли ми його не помічаємо. У повсякденному житті нам не доводиться думать про небо, повітря. Ми просто забуваємо про них. І лише під час бігу чи їзди, а також вітру чи бурі ми відчуваємо опір нашому рухові. Це ще більше підтверджує існування повітря.

Висновок : повітря прозоре, рухається.

Дослід 2 (проводить вчитель)

Якщо ми візьмемо медичний шприц без голки, закриємо отвір рукою і спробуємо натиснути на поршень. Він не зможе рухатися, йому буде заважати повітря, яке вміщене у нього.

Дослід 3 (проводить учень)

Візьмемо грудочку землі (глини, солі, цукру) і зануримо її у склянку з водою.

- Що ви побачили? (звідти виходять бульбашки)

- Так, ті бульбашки і є повітря. Його витиснула вода з тих речовин, які ми клали у склянку, і тепер воно бульбашками виходить.

Дослід 4

Повітря може займати місце, його можна стиснути. Надуємо повітряні кульки або візьмемо резинові іграшки. Покладемо у воду.

- Що ви бачите? (Вони плавають).

Висновок: речі, наповнені повітрям не тонуть. Пригадайте свій відпочинок влітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.

Перегляд відео фрагменту.

– Про яку властивість повітря йдеться у наступному фрагменті?

Висновок : повітря заповнює всі порожнини.

ДИНАМІЧНА ПАУЗА

4. Продовження практичної роботи

Дослід 5

Спробуємо втопити порожню пляшечку у склянці води. З отвору пляшечки побіжать бульбашки. Що це за Невидимка там сидить? Це - повітря. Порожня пляшечка не тоне у воді. Значить, повітря легше за воду.

Дослід 6

- Як ви гадаєте, повітря має запах?

(Перегляд відео сюжету)

Отже, повітря має такі властивості (картки): прозоре, без кольору, без запаху, легше від води, заповнює всі порожнини, знаходиться у ґрунті, воді.

V. Робота з підручником

1. Міркування (після читання).

2. Проблемне запитання: чому деякі птахи і тварини не замерзають взимку? Що їх гріє?

3. Час переглянути ще один відео сюжет.

Учні переглядають презентацію «Повітря погано проводить тепло»( ел. посібник, частина 2.7)

- Цю властивість повітря можна часто спостерігати в природі. На зиму у звірів відростає густа шерсть, а в птахів з'являється пух. Між густими шерстинками і пушинками є багато повітря. Воно зберігає тепло тіла тварин.

Узимку деякі трав'янисті рослини — озима пшениця, жито, суниці, копитняк не відмирають і залишаються зеленими. Але не гинуть вони тільки тоді, коли вкриті товстим пухким шаром снігу.

Чому? Якщо сніг пухкий, то між сніжинками багато повітря, яке погано проводить тепло. Тепло зберігається біля рослин і зігріває їх під час морозу.

VІІ. Закріплення матеріалу

1. Робота в зошитах з друкованою основою.

2. Тестові питання (картки).

VІІІ. Підсумок уроку.

Ведучі: - Наш канал завершує свою роботу. Сподіваємося, ви сьогодні дізналися багато нового. Передаємо мікрофон нашим глядачам, аби вони висловили свою думку.

Вправа «мікрофон», відповіді на питання «Цей урок мене навчив…», «Я сьогодні дізнався…», «Мені було цікаво дізнатися про…»

- Домашнє завдання:

Виконати завдання у зошиті за темою «Властивості повітря».