Уроки > Я і Україна

Урок природознавства у 3 класі

Тема. Термометр.

Мета: - сформувати поняття термометр; виробляти уявлення про влас¬тивості рідин розширюватися та стискатися, навчити учнів користуватися термометром (визначати, записува¬ти і читати його показання),

- розвивати творчу уяву, вміння аналізувати природні явища, робити висновки;

- виховувати зосере¬дженість та уважність під час виконання практичної роботи.

Обладнання: термометри (кімнатний, зовнішній, медичний, водяний), роздаткові моделі термометрів на кожну парту, склянки з теплою, гаря¬чою та холодною водою (одного об'єму), проектор, комп’ютер, дидактична таблиця «Термометр», м’яка іграшка «зайчик».

Методично-дидактичне забезпечення уроку: Т. Байбара, Н. Бібік. Я і Україна. Підручник для 3 класу – Київ: « Форум»,2007.

Електронний навчально-методичний комплект «Природознавство, 3 клас». Виробник: ТМ «Розумники».

Мультфільм «Фіксики - Термометр», 2012 р. Виробник: Продюсерська компанія "Аэроплан".

Інтернет-ресурс: http://multmir.net/multfilm-6418-fiksiki---termometr

Форма проведення уроку: «Лабораторія дослідників»

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І. Хвилинка спостереження

1. - Послухайте вірш В. Струтинського:

Літечко згасає,

Тужить горобина.

Чути: не гукає

Осінь журавлина.

Жовтий лист під ноги

Тихо-тихо пада.

Лісова дорога

Ні сумна, ні рада.

- Яку пору року описав поет?

- Якими рядками вірша підтвердите свою думку?

2. - Доповідає черговий «синоптик» нашого класу. Він ознайомить нас з останніми спостереженнями за погодою за минулий тиждень.

ІІ. Організація ігрової ситуації Повідомлення мети уроку

- Сьогодні наш клас перетвориться на наукову лабораторію, а учні – на науковців. Ми будемо проводити досліди, познайомимося з новими приладами та навчимося правильно їх використовувати. Допомагати нам будуть професор і його друзі – Фінтики.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Фронтальне опитування.

• Що належить до неживої природи?

• Що належить до живої природи?

• Що дає для землі сонце?

• Від чого залежить нагрівання поверхні землі?

• Що таке світлова енергія?

• Що таке сонце?

2. Продовжити речення:

- висота сонця визначається за допомогою … (гномона);

- сонце потрібне … (рослинам, тваринам і людям).

IV. Мотивація навчальної діяльності

Використання інтерактивних технологій навчання.

Ситуація: сидить хворий «зайчик» з перев'язаною головою. Під лапкою три¬має лінійку (олівець, ручку).

- Діти, до нас на урок прибіг Зайчик, він хотів щось цікаве нам роз¬повісти. Та по дорозі зустрів холодного Вітрюгана. Той люто дихнув на маленького Зайчика холодом, і бідний зайчик захворів. Заболіла його голівка, йому стало холодно, і він вирішив полікуватися. Як ви гадаєте, з чого він почав своє лікування?

Діти пояснюють, що Зайчику потрібен термометр, а не лінійка.

- А для чого ж йому термометр? (Щоб виміряти температуру.) (Замість лінійки Зайчаті ставиться модель термометра.)

II. Формулювання теми уроку.

- Гаразд, але ж ми нічого не знаємо про термометр. Як ви думаєте, яку тему уроку нам слід сьогодні обрати?(«Термометр»)

 

III. Практична робота.

- На парті — три склянки води (холодна, тепла і гаряча). Учні працю¬ють в парі. Один учень бере спочатку склянку з холодною водою, потім — з теплою. Робить висновок, що вода в другій склянці тепліша. Другий учень спочатку бере склянку з гарячою водою, потім — з теплою. Ро¬бить висновок, що вода в другій склянці холодніша. Відповіді не збігли¬ся: у першого учня друга склянка з водою виявилась теплішою, а в дру¬гого — холоднішою.

- Чому ми отримали різні відповіді? Діти висловлюють свої міркування.

IV. Актуалізація опорних знань учнів

1. Як ви розумієте слово «термометр»?

2. Пояснення нового матеріалу (з використанням електронного посібника, частина 1.1).

- Як можна назвати всі ці прилади?

- Для чого вони використовуються?

- Де ви їх бачили?

- Як користуються ними люди?

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Ознайомлення з порядком визначення та правильним записом тем¬ператури (пояснення вчителя за таблицею на дошці).

2. Ознайомлення з будовою термометра (пояснення вчителя).

3. Практична робота.

«Віртуальна лабораторія».

Демонстрування дослідів (ел. посібник,частини 1.2,1.3):

ознайомлення з властивістю води — розширюватися під час нагрі-

вання й стискатися під час охолодження (дослід 1, 2).

4. Узагальнення спостережень учнів.

- Не тільки вода має властивості розширюватися при нагріванні і стискатися при охолодженні, а й усі інші родини. Ми знаємо молекуляр¬ну будову речовин, зокрема рідин. Молекули розташовані не дуже близь¬ко одна до одної і весь час перебувають у русі. Коли рідини нагріваються, молекули починають рухатися швидше, відстані між ними збільшують¬ся, рідина розширюється. При охолодженні рідини молекули рухаються повільніше, відстані між ними зменшуються, і рідина стискається.

5. Робота з визначення показників термометрів за малюнком

VI. Фізкультхвилинка (з використанням відеоролику).

VII. Вивчення правил безпечного користування термометром.

1. Перегляд уривку мультфільму (виставити на 00:38 сек).

- Яку небезпеку може створити неправильне користування термометром?

- Чим небезпечна ртуть?

2. Проведення інструктажу з техніки безпеки при користуванні тер¬мометрами, що заповнені ртуттю (відео сюжет).

3. Робота з підручником (С. 85, «Запам'ятай»)

VIII. Закріплення та осмислення знань

1. Робота в зошитах.

2. Тестування

IX. Підсумок уроку

- З якими приладами познайомилися на уроці?

- Назвіть види термометрів.

- Для чого людині служать термометри?

- Чому з ртутним термометром слід поводитися обережно?

X. Домашнє завдання

1. Прочитати статтю підручника (С. 83—85), підготувавши відповіді на запитання.

2. Визначити та записати показання термометра на вулиці та вдома (про¬тягом тижня).