Урок природознавства у 3 класі
Тема. Термометр.
Мета: - сформувати поняття термометр; виробляти уявлення про влас¬тивості рідин розширюватися та стискатися, навчити учнів користуватися термометром (визначати, записува¬ти і читати його показання),
- розвивати творчу уяву, вміння аналізувати природні явища, робити висновки;
- виховувати зосере¬дженість та уважність під час виконання практичної роботи.
Обладнання: термометри (кімнатний, зовнішній, медичний, водяний), роздаткові моделі термометрів на кожну парту, склянки з теплою, гаря¬чою та холодною водою (одного об'єму), проектор, комп’ютер, дидактична таблиця «Термометр», м’яка іграшка «зайчик».
Методично-дидактичне забезпечення уроку: Т. Байбара, Н. Бібік. Я і Україна. Підручник для 3 класу – Київ: « Форум»,2007.
Електронний навчально-методичний комплект «Природознавство, 3 клас». Виробник: ТМ «Розумники».
Мультфільм «Фіксики - Термометр», 2012 р. Виробник: Продюсерська компанія "Аэроплан".
Інтернет-ресурс: http://multmir.net/multfilm-6418-fiksiki---termometr
Форма проведення уроку: «Лабораторія дослідників»
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Хвилинка спостереження
1. - Послухайте вірш В. Струтинського:
Літечко згасає,
Тужить горобина.
Чути: не гукає
Осінь журавлина.
Жовтий лист під ноги
Тихо-тихо пада.
Лісова дорога
Ні сумна, ні рада.
- Яку пору року описав поет?
- Якими рядками вірша підтвердите свою думку?
2. - Доповідає черговий «синоптик» нашого класу. Він ознайомить нас з останніми спостереженнями за погодою за минулий тиждень.
ІІ. Організація ігрової ситуації Повідомлення мети уроку
- Сьогодні наш клас перетвориться на наукову лабораторію, а учні – на науковців. Ми будемо проводити досліди, познайомимося з новими приладами та навчимося правильно їх використовувати. Допомагати нам будуть професор і його друзі – Фінтики.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування.
• Що належить до неживої природи?
• Що належить до живої природи?
• Що дає для землі сонце?
• Від чого залежить нагрівання поверхні землі?
• Що таке світлова енергія?
• Що таке сонце?
2. Продовжити речення:
- висота сонця визначається за допомогою … (гномона);
- сонце потрібне … (рослинам, тваринам і людям).
IV. Мотивація навчальної діяльності
Використання інтерактивних технологій навчання.
Ситуація: сидить хворий «зайчик» з перев'язаною головою. Під лапкою три¬має лінійку (олівець, ручку).
- Діти, до нас на урок прибіг Зайчик, він хотів щось цікаве нам роз¬повісти. Та по дорозі зустрів холодного Вітрюгана. Той люто дихнув на маленького Зайчика холодом, і бідний зайчик захворів. Заболіла його голівка, йому стало холодно, і він вирішив полікуватися. Як ви гадаєте, з чого він почав своє лікування?
Діти пояснюють, що Зайчику потрібен термометр, а не лінійка.
- А для чого ж йому термометр? (Щоб виміряти температуру.) (Замість лінійки Зайчаті ставиться модель термометра.)
II. Формулювання теми уроку.
- Гаразд, але ж ми нічого не знаємо про термометр. Як ви думаєте, яку тему уроку нам слід сьогодні обрати?(«Термометр»)
III. Практична робота.
- На парті — три склянки води (холодна, тепла і гаряча). Учні працю¬ють в парі. Один учень бере спочатку склянку з холодною водою, потім — з теплою. Робить висновок, що вода в другій склянці тепліша. Другий учень спочатку бере склянку з гарячою водою, потім — з теплою. Ро¬бить висновок, що вода в другій склянці холодніша. Відповіді не збігли¬ся: у першого учня друга склянка з водою виявилась теплішою, а в дру¬гого — холоднішою.
- Чому ми отримали різні відповіді? Діти висловлюють свої міркування.
IV. Актуалізація опорних знань учнів
1. Як ви розумієте слово «термометр»?
2. Пояснення нового матеріалу (з використанням електронного посібника, частина 1.1).
- Як можна назвати всі ці прилади?
- Для чого вони використовуються?
- Де ви їх бачили?
- Як користуються ними люди?
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Ознайомлення з порядком визначення та правильним записом тем¬ператури (пояснення вчителя за таблицею на дошці).
2. Ознайомлення з будовою термометра (пояснення вчителя).
3. Практична робота.
«Віртуальна лабораторія».
Демонстрування дослідів (ел. посібник,частини 1.2,1.3):
ознайомлення з властивістю води — розширюватися під час нагрі-
вання й стискатися під час охолодження (дослід 1, 2).
4. Узагальнення спостережень учнів.
- Не тільки вода має властивості розширюватися при нагріванні і стискатися при охолодженні, а й усі інші родини. Ми знаємо молекуляр¬ну будову речовин, зокрема рідин. Молекули розташовані не дуже близь¬ко одна до одної і весь час перебувають у русі. Коли рідини нагріваються, молекули починають рухатися швидше, відстані між ними збільшують¬ся, рідина розширюється. При охолодженні рідини молекули рухаються повільніше, відстані між ними зменшуються, і рідина стискається.
5. Робота з визначення показників термометрів за малюнком
VI. Фізкультхвилинка (з використанням відеоролику).
VII. Вивчення правил безпечного користування термометром.
1. Перегляд уривку мультфільму (виставити на 00:38 сек).
- Яку небезпеку може створити неправильне користування термометром?
- Чим небезпечна ртуть?
2. Проведення інструктажу з техніки безпеки при користуванні тер¬мометрами, що заповнені ртуттю (відео сюжет).
3. Робота з підручником (С. 85, «Запам'ятай»)
VIII. Закріплення та осмислення знань
1. Робота в зошитах.
2. Тестування
IX. Підсумок уроку
- З якими приладами познайомилися на уроці?
- Назвіть види термометрів.
- Для чого людині служать термометри?
- Чому з ртутним термометром слід поводитися обережно?
X. Домашнє завдання
1. Прочитати статтю підручника (С. 83—85), підготувавши відповіді на запитання.
2. Визначити та записати показання термометра на вулиці та вдома (про¬тягом тижня).
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com