Інтелектуальні змагання >> конкурс ім. Петра Яцика

Петро Яцик
Петро Яцик

Міжнаро́дний ко́нкурс знавці́в украї́нської мо́ви і́мені Петра́ Я́цика — конкурс, який має на меті утвердження державного статусу української мови, піднесення її престижу серед молоді, виховання поваги до культури й традицій українського народу.

За ухвалою Ліги українських меценатів, конкурсу надано ім'я Петра Яцика, а його дочка Надія стала почесним головою конкурсу.

За останні роки кількість учасників конкурсу сягала 5 млн людей з-понад 20 країн світу.



 

Завдання для проведення другого етапу

XХ Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

3 – 4, 5 – 11 класи

2019 - 2020 навчальний рік

        Оцінювання виконаних робіт учнів 3-4 класів вказано після кожного завдання. Загальна сума 25 балів  відповідає першому місцю.

       За безпомилкове виконання кожного завдання учнів 5 – 11 класів виставляється найбільша сума: 12 балів. Загальна сума 24 бали  відповідає першому місцю.

       За незначну кількість помилок, допущену у кожному завданні (1-2 помилки),  виставляється 10 балів. Загальна сума 20 балів відповідає другому місцю.

За 3-5 помилок у кожному завданні виставляється 8 балів. Загальна сума 16 балів відповідає третьому місцю.

Після підрахунку у правому верхньому куточку титульної сторінки роботи потрібно записати загальну суму балів і визначити місце. Наприклад. 24 бали, перше місце. 20 балів, друге місце. 16 балів, третє місце. 

Журі Конкурсу відбирає найбільш якісно виконані роботи й формує склад учасників третього (очного) туру Конкурсу. 

 3 клас

1. Допиши основну частину тексту, добери заголовок.

Як добре уміти читати!  

          ………………………………………………………..

Читання – стежинка у світ цікавого.

                                                                               10 балів

2. Визнач будову слова.

З а п и с и,   л і т н і й,  п р о л і с о к,   с л о н и х а. 

                                                                                5 балів

3. Перебудуй речення так, щоб виділене слово стало звертанням, запиши.                                      

Марина Іванівна запрошує батьків.

                                                                               2 бали

4. Добери до іменників

а) 2 антоніми

Старість -

б) 2 синоніми

Праця – 

                                                                                3 бали

5. Поставте потрібний знак в кінці речень і   дайте характеристику речень.                                                                                                                                        Вулицями бігли веселі струмочки     (__________________)                                                             Виростай, калино, під моїм вікном   (__________________)                                                                 Які ознаки пізньої осені                       (__________________)

                                                                                             5 балів                                                            Максимальна кількість балів    -   25

                                                 

                                                           4 клас                                                  

1. Подані іменники постав у формі орудного відмінка. Запиши. Познач закінчення.

Школяр, онук, олія, сіль, гордість, проміння, пшоно, ситець.

                                                                               3 бали

2.Зміни іменники так, щоб відбулося чергування звуків. Запиши. Підкресли букви, які позначають звуки, що чергуються.

        Луг, гілка, вухо, рік, хміль.

                                                                                        3 бали

3. Запиши слова, поставивши, де треба, апостроф.                                                                                          

Під..їзд, під..водний, бур..ян, під..йомний, солов..ї, роз..відник, роз..єднати, напам..ять, возз..єднання, об..єм, по..яснити, в..ється, подвір..я,  розв..язок, бур..я.

                                                                           

                                                                                                     6 балів

 

4. Постав у реченні пропущені розділові знаки. Запиши.

Принеси води Андрійку а ти Оленко підмети подвір'я.

 

                                                                                3 бали

5. Чи є в тебе домашня тваринка? А може, ти про неї мрієш? Напиши про це текст (5-7 речень).

                                                                                          10 балів

          Максимальна кількість балів    -   25

 

5 клас

1. Напишіть розповідь на тему: Добре слово людину живить, від поганого болить голова.

2. Спишіть діалог, розставляючи пропущені розділові знаки. Доберіть до нього заголовок.

Дядьку Іване! Ось подивіться, що я купив показує Гриша сусідові новий футбольний м’яч Почухав потилицю сусід та й каже

Що ж, треба, виходить, і мені терміново купувати.

Теж м’яч?

Та ні, треба купити скло на запасні шибки вікон.

 

6 клас

1. Прочитайте, як поетеса Любов Завіщана пише про вітер.

 

Подивуйся: вітер грає!

Вербі коси розплітає, 

Верховодить у діброві, 

Сни збирає кольорові.

 

Запишіть 8 словосполучень із дієсловами в переносному значенні на позначення дій вітру.

Напишіть мініатюру (6-8 речень) на тему: Грайливий вітер. Використайте деякі записані вами словосполучення.

 

2. Запишіть звук, який є спільним для кожної групи слів.

А. Лякати, мильний, любити, перелік.

Б. Батько, сіяти, сміється, кістка.

В. Чашка, пищати, шість, щілина.

Г. Перелісок, уїдливий, їхати, пісня.

 

7 клас

1. Напишіть твір за наведеними початком і кінцівкою. Доберіть до нього заголовок.

Вона була дуже веселою краплиною води. 

Вона пливла Дніпром до Чорного моря з мільйонами своїх сестричок .

 

2. Поєднайте крилаті вислови обох груп у синонімічні пари й запишіть їх.

Група 1. Багато галасу даремно; про смаки не сперечаються; лікарю, вилікуй себе; доля допомагає сміливим; не кожному вхід у Коринф; умити руки; рахувати хвилі; аби з рук.

Група 2. Моя хата скраю – нічого не знаю; коли не тямиш, то й не берися; одвага або мед п’є, або сльози ллє; з великої хмари - малий дощ; пильнуй свого носа, а не чужого проса; байдики бити; через пень-колоду; у всякої Пашки свої замашки.

                                                        

                                                  8 клас

1. Складіть за одним із запропонованих уривків прозовий текст

 (0,5 – 1 стор.). Доберіть до нього заголовок.

А. Я спитавсь колись у батька:

- Ви скажіть мені на щирість,

Що найдужче ранить серце? …

І почув:

- Несправедливість.

М. Нагнибіда

Б. Як би тобі, доню, в світі не було,

     Не скупись ніколи людям на добро …

Л. Диркавець

2. Складіть і запишіть по два речення з кожним запропонованим словом так, щоб в одному реченні слово було вставним, в іншому – членом речення.

Видно, здається, може.

 

9 клас

1. Напишіть твір-роздум (1-1,5 стор.) на тему: Людська душа – криниця  чистої води.

2. Спишіть, уникаючи помилок.

1). Якщо співставити факти, то дані про нашого бувшого співробітника не співпадатимуть. 2). На повістці дня зборів трудового колективу багато питань. 3). Восени відбулися самі цікаві міроприємства. 4). До найрозповсюдженіших діагнозів належить серцевий приступ, ушиб коліна та воспалєніє легенів.

10 клас

 

1.У невеликому творі-роздумі (1,5-2 стор.) розкрийте зміст висловлювання 

В. Сухомлинського.

Будь-яка праця стає творчістю, якщо ти вкладаєш у неї душу.

2.Спишіть, розкриваючи дужки. До кожного слова (словосполучення) доберіть  приклад з аналогічною орфограмою.

Сузір’я (В,в)елика (В,в)ведмедиця; (пів)дороги; маро(к, кк)анець; вивчити (на)пам’ять; камін(ь)чик.

 

11 клас

1.У невеликому творі-роздумі (1,5-2 стор.) розкрийте зміст висловлювання 

Г. Сковороди.

Як нерозумно випрошувати те, чого можеш сам досягти.

2. Доберіть до кожного із фразеологізмів слово-синонім або синонімічне словосполучення.

Викинути з голови, душа в п’яти сховалася, мозолити очі, задирати носа, згущувати фарби, аж ребра світяться, прикусити язика, авгієві стайні, ахіллесова п’ята, сізіфів труд, зробити з мухи слона, з комарів носок, зуб на зуб не попадає, ієрихонська труба.

 

 

 


Завдання для проведення другого етапу XIX Міжнародного конкурсу з української мови ім. Петра Яцика 

2018-2019 н.р.

Download
Завдання ЯЦИК 2018 .pdf
Adobe Acrobat Document 743.0 KB

Завдання для проведення другого етапу

XVII Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика

3 – 4, 5 – 11 класи

2016 - 2017 навчальний рік

Завдання другого етапу Конкурсу з української мови для учнів 3 – 4 класів укладені навчально-методичним відділом початкової освіти КВНЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти».

 

Завдання другого етапу Конкурсу з української мови для учнів 5 – 11 класів середніх загальноосвітніх навчальних закладів укладені кафедрою гуманітарної освіти КВНЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти».        

 Завдання відповідають чинним  програмам з української мови. 

Завдання другого етапу виконують лише переможці шкільного етапу Конкурсу.

 

Оцінювання робіт учнів 3-4 класів вказано після кожного завдання. 

За безпомилкове виконання завдання учнів 5 – 11 класів виставляється найбільша сума: 12 балів. 

За незначну кількість помилок, допущену у завданні (1-2 помилки),  виставляється 10 балів. 

За 3-5 помилок у кожному завданні виставляється 8 балів. 

 

3 клас

1.Запишіть речення в такій послідовності, щоб утворився текст. Доберіть заголовок і запишіть перед текстом. Допишіть ще 2-3 речення.

        Дзвінко співають птахи, дзюркочуть попід деревами струмочки. Радісна, гомінка і пахуча весна. Теплий вітер пробігає у верховітті. …

                                                                                                  

                                                                                               (10 балів)

2.Запишіть слова за алфавітом, поставте наголос.

 Зошит, ознака, виразно, запитання, новий, високо, одинадцять.                                                                                    

                                                                                                (5 балів )

3.Поділіть слова для переносу.

   Підйом, ходжу, олівець, близький, кільце.

                                                                                                (5 балів )

4.З поданих слів складіть речення, підкресліть головні члени.

    Пташки, наповнить, гаї, незабаром, і, спів, сади.

                                                                                                (5 балів )

5.До поданих слів доберіть слова, близькі за значенням.

      Лагідний –

      Говорити –

      Шлях –

      Хата –

                                               (5 б.)   Максимальна кількість балів  30

4 клас

1.Перепишіть, вставляючи пропущені літери, Допишіть 3-4 речення, щоб утворився текст. Доберіть заголовок і запишіть його перед текстом.

              Одного погожого зимового ранку Оленка з Катрусею вируш…ли на прогулянку до лісу. Дівчатка вирішили  пер..вірити,  чи вистачає корму в годівничках, які вони разом з однокласниками  ро…вісили м…нулого тижня. …

                                                                                                     ( 10 балів)

 2.Запишіть слова в алфавітному порядку, поставте наголос.

             Документ, колесо, чарівний, шофер, випадок, кропива, фартух, чотирнадцять, черговий.

                                                                                                       ( 5 балів)

3.Розберіть слова за будовою, запишіть до них споріднені.

             Річечка -         , батьки -      .  (5 балів )                                                                                                                                                                                                                                                       

4.За допомогою префіксів і суфіксів утворіть нові слова від поданих.         Берег, колосся, віра, рік, ліс. 

                                                                                                       (5 балів)

5.До кожного з поданих слів доберіть спільнокореневий іменник, прикметник, і дієслово. Запиши їх.

        Зима -            . Дружба -          . Мороз -                  .

                                                                                                          ( 5 балів )                                       Максимальна кількість балів-30                                          

5 клас

1. Згрупуйте й запишіть слова за спільними коренями. У спільнокореневих словах виділіть префікси й суфікси. У яких коренях відбувається чергування звуків?

Зберігання, берег, рука, ручка, прибережний, віз, берегти, безрукий, береговий, обережний, везти, приручений, підвозити, вода, везіння, підводити, водяний, збереження, водити.

6 клас

1. Чому у слові п’ятьма є м’який знак, а в слові чотирма його немає, хоч у формі п’ятьох і чотирьох він пишеться?

Запишіть правило вживання м’якого знака.

7 клас

1. Спишіть і розставте розділові знаки. Підкресліть дієприкметникові звороти. Обгрунтуйте  написання орфограм. У яких реченнях і чому дієприкметниковий зворот не виділяється?

Про одну книгу написану пізнім уставом хочеться розповісти трохи докладніше. Це – Пересопницьке Євангеліє. Виблискують старанно виведені на пергаменті рядки пізнього уставного письма. Книгу прикрашають художні орнаменти, її оздоблено стилізованими під рослинні мотиви заставками та ініціалами. Особливо цікаві примітки перекладачів узяті у дужки (Паола  Утевська).

8 клас

1. Складіть за наведеним уривком прозовий текст. Доберіть до нього заголовок.

Я спитав колись у батька:

- Ви скажіть мені, на щирість, 

Що найдужче ранить серце? … 

І почув:

- Несправедливість.

М. Нагнибіда

9 клас

1. «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури …» (Іван Франко).

Про кого ці слова І. Франка? Запишіть власний роздум щодо висловленої думки.

10 клас

1. Виконайте письмово гештальт-завдання, наповніть його власною енергією розуму й почуттів: Образ героя в моїй уяві.  

11 клас

1. Виконайте гештальт-завдання, присвячене 25-річчю Незалежності України: Герб, Прапор, Гімн України для мене. Письмову відповідь наповніть власним самовідкриттям і любов’ю.

 

Завдання  для проведення другого етапу XV Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика 3 – 4 кл. 2014 - 2015 навчальний рік


2014-2015 н.р.

3 клас


1. Намалювати словесний портрет своєї улюбленої квітки.

                                                                                ( 10 балів)

2.Списати, вставити пропущені букви, поставити наголос.


       В…дмідь, чита…ня, ч…рговий, ознака, ч…рвоний, д…ректор, гр…міти, в…селка, подруга, к…рувати, ч…ремха, р…спубліка. 

                                                                                (8 балів)

3.Дібрати якнайбільше спільнокореневих слів до слів творити, сніг. Виділити у них префікси та суфікси (за наявності).

                                                                                (6 балів)

4.Розібрати слова за будовою.


     Дівчинка, вишиванка, читанка, вчителька.

                                                                               (6 балів)

      Максимальна кількість – 30 балів

                                                   

                                                           4 клас


1. Описати свою улюблену пору року.

                                                           (10 балів)


2. Підібрати дієслова з переносним значенням до слів:


зима, струмок, сонце, небо.

                                                           ( 6 балів )


3. Поставити іменники в орудному відмінку однини.


  Стіна, земля, груша, межа, лілія, троянда, любов, доля, господиня, радість.

                                                           ( 6 балів )


4. Вставити пропущені букви, поставити наголос.


    Пр…зидент , ол…нь, буз…на, ц…глина, кр…сляр, л…дачий, мізин…ць, гр….бок, д…сятий, в…падковий, д…ревце, гард…роб, с…лянин, гв…нтівка, ап…тит, б…тон, в…лос…пед, гор…зонт, д…ректор, кор…дор.

                                                           ( 8 балів )



            Максимальна кількість  -   30 балів



Завдання для  ІІ  етапу  ХІV Міжнародного  конкурсу української мови ім. Петра Яцика

 

3 клас

1.Запишіть речення в такій послідовності, щоб утворився текст. Доберіть заголовок і запишіть перед текстом. Допишіть ще 2-3 речення.

Дзвінко співають птахи, дзюркочуть попід деревами струмочки. Радісна, гомінка і пахуча весна. Теплий вітер пробігає у верховітті. …(10 балів)

2.Запишіть слова за алфавітом, поставте наголос.

Зошит, ознака, виразно, запитання, новий, високо, одинадцять.(5 балів )

3.Поділіть слова для переносу.

Підйом, ходжу, олівець, близький, кільце.(5 балів )

4.З поданих слів складіть речення, підкресліть головні члени.

 Пташки, наповнить, гаї, незабаром, і, спів, сади.(5 балів )

5.До поданих слів доберіть слова, близькі за значенням.

Лагідний –

Говорити –

Шлях –

Хата –

(5 балів )

Максимальна кількість балів 30

 

4 клас

1.Написати твір-міркування на тему : «Для чого я ходжу до школи.».(10 балів)

2.Запишіть слова в алфавітному порядку, поставте наголос.

Документ, колесо, чарівний, шофер, випадок, кропива, фартух, чотирнадцять, черговий.

( 5 балів)

3.Розберіть слова за будовою, запишіть до них споріднені.

Річечка - , батьки - .

(5 балів )

4.За допомогою префіксів і суфіксів утворіть нові слова від поданих. Берег, колосся, віра, рік, ліс.

(5 балів)

5.До кожного з поданих слів доберіть спільнокореневий іменник, прикметник, і дієслово. Запиши їх.

Зима - . Дружба - . Мороз - .( 5 балів )

 

Максимальна кількість балів 30